Severovýchodní průjezd

SEVERNÍ MOŘSKÁ CESTA, SEVEROVÝCHODNÍ PRŮJEZD – AR طريق بحر الشمال; DA Nordøstpassagen; DE Nordostpassage; EL βορειοανατολικά διέλευση; EN Northeast Passage; ES Ruta marítima del Norte; FR Passage du Nord-Est; HI उत्तरी सागर मार्ग; IT Passaggio a nord-est; JA 北極海航路; NL Noordoostelijke Doorvaart; NO Nordøstpassasjen; PT Passagem do Nordeste; RU Северный морской путь; SV Nordostpassagen; TR kuzeydoğusunda geçit; ZH 北方海路.

 

Cesta prochází z Barentsova moře přes moře Laptěvů do Čukotského moře.

A) Barentsovo moře; B) Karské moře; C) Moře Laptěvů; D) Východosibiřské moře; E) Čukotské moře; F) Beaufortovo moře; G) Kanadské arktické souostroví; H) Lincolnovo moře; I) Baffinův záliv; J) Wandelovo moře; K) Grónské moře.

Porovnání délky tras z Hamburku do Tokia.

Letní přes Severovýchodní průjezd

a zimní přes Suezský průplav.

Snímek: NASA

 

 

Úspěch portugalských plaveb do Indie a do Číny na počátku 16.století upoutal pozornost většiny evropských vládců. Trnem v oku se jim však stala Tordesilaská smlouva mezi Portugalskem a Španělskem z roku 1494, viz Duarte Pacheco Pereira. Tím byla dána příčina k hledání jiné cesty do bájné Číny.

Mezi průkopníky, kteří poukázali, že tu možná cesta je, byli např. viz Hugh Willoughby, Willem Barents, Semjon Ivanovič Děžňov a mnoho dalších.

Ledový příkrov Arktidy však bránil proplout průzkumným výpravám až do 19.století.

V červenci 1879 se finsko-švédskému geologovi, botanikovi a polárnímu badateli Adolfu Erikovi Nordenskjöldovi podařilo souvisle proplout do Čukotského moře a Beringovým průlivem do Tichého oceánu. Tím byl Severovýchodní průjezd otevřen.

V současnosti provoz na této trase vzrůstá a je možný v letním období, kdy je zajišťen ledoborci. Jak dopadnou lodi bez doprovodu ledoborců, ukazuje případ parníku ČELJUSKIN (ЧЕЛЮСКИН) viz Čukotské moře.

 

Porovnání přibližných délek tras

 

Trasa z Hamburku do

Kolem Mysu Dobré Naděje

Suezským průplavem

Severovýchodním

průjezdem

Jokohama (Japonsko)

14 850 nm

27 500 km

11 540 nm

21 380 km

7 110 nm

13 170 km

Busan (Jižní Korea)

14 490 nm

26 840 km

11 140 nm

20 640 km

7 770 nm

14 500 km

Šanghaj (Čína)

14 200 nm

26 300 km

10 960 nm

20 300 km

8 150 nm

15 100 km

Hong Kong (Čína)

13 420 nm

24 850 km

10 100 nm

18 710 km

8 700 nm

16 120 km

Ho Či Minovo Město (Vietnam)

12 660 nm

23 450 km

9 290 nm

17 210 km

9 530 nm

17 650 km

 

Kromě toho, že je Severovýchodní průjezd výrazně kratší, poskytuje ještě:

  • časové úspory plavby a menší spotřebu paliva
  • úspory na platech posádek a poplatcích za průjezd Suezským průplavem
  • odpadá časový prostoj čekáním na vplutí do Suezského průplavu
  • odpadá problém s piráty a poplatky za eskortní službu

V Severovýchodním průjezdu je jen poplatek za doprovod ledoborce.

 

Texty a obrázky: P.Patočka, H.Prien

Korektura: Ali

15. července 2016

Prameny: viz ZDROJE

Kontakt

Vše o lodích Pište nám Své připomínky. Rádi Vám odpovíme, nebo napíšeme članek. vicekomodor@gmail.com