REVENGE

REVENGE v bitvě s Felicissima Armada v roce 1588.

REVENGE

Byla jedna z prvních nových válečných lodí typu manovar, viz John Hawkins nebo manovar.

Postavena v Deptfordu královské loděnici mistrem Mathewem Bakerem.

Byla jedna z prvních z královského námořnictva, jež měla své jméno napsané na trupu.

Čtyřstěžňový manovar se sedmi ráhnovými a dvěma latinskými plachtami.

Spuštěna v roce 1577.

 

Délka celková 43 m

Délka trupu 36,6 m

Šířka 8,7 m

Ponor 4,5 m

Hmotnost lodi 440 tun

Výtlak 980 tun

Výška hlavního stěžně 33,7 m

Celková plocha plachet 1100 m²

Maximální rychlost 9 uzlů (16 km/h)

Řízení kormidelní pákou.

 

Výzbroj u tohoto nového typu lodí bylo možno měnit dle účelu a bojiště. REVENGE nejčastěji nesla:

20x osmnáctiliberní (127 mm) houfnice

16x devítiliberní (107 mm) houfnice

10x jednoliberní (48 mm) dalekonosné falconety (podobné hákovnici)

Posádka 250 mužů.

 

V roce 1587 REVENGE byla součástí flotily Francise Drakea na BONAVENTURE, který podnikl úspěšný preventivní útok na Cádiz. Tím byla invaze Španělské Armady do Anglie zdržena o rok, viz Don Álvaro de Bazán y Guzmán marqués Santa Cruz de Mudela.

V roce 1588 byla REVENGE vlajkovou lodí Francise Drakea při obraně Anglie před Felicissima Armada (Neporazitelné loďstvo, Invencible Armada, Grand Armada) viz John Hawkins. REVENGE mnoho španělských lodí poškodila a prchající Španěly pronásledovala až k Edinburghu.

V roce 1589 byla REVENGE vlajkovou lodí admirála Francise Drakea na výpravě English Armada (Contra Armada, Invencible Inglesa) do Španělska a Portugalska. Invaze do Lisabonu a La Coruña skončila naprostou katastrofou. Viz Maria Mayor Fernández de Cámara y Pita.

Od roku 1590 byla REVENGE pod velením viceadmirála sira Richarda Grenville. ve flotile Thomase Howarda. 1.9.1591 u Azor byla po těžkém boji se Španěly zajata u ostrůvku Flores. Následně v bouři u ostrova Terceira se REVENGE potopila. Viz Don Martín de Bertendona y Goronda nebo Sir Richard Grenville.

 

 

Texty: P.Patočka

Korektura: Ali

Prameny: viz ZDROJE

Kontakt

Vše o lodích Pište nám Své připomínky. Rádi Vám odpovíme, nebo napíšeme članek. vicekomodor@gmail.com